


Twórcą Królewskiego Baletu Klasycznego jest Marcin Rolczyński. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. J. Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku, przez lata członek zespołu baletowego Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Jego zamiłowanie do klasycznej formy tańca połączone z nutą przedsiębiorcy
i impresaria baletowego skutkowało utworzeniem zespołu, którego marka rozpoznawalna jest nie tylko w Polsce, ale również w wielu zakątkach świata.
Królewski Balet Klasyczny/ European Royal Classic Ballet to pierwszy i faktycznie jedyny komercyjny zespół baletowy w Polsce. Odwołując się do tradycji kompanii baletowej dworu Stanisława Augusta Poniatowskiego, powstał z intencją ukazywania najpiękniejszych dzieł repertuaru klasycznego tańca i docierania do widzów w najmniejszych zakątkach naszego kraju i świata. Formalnie utworzony w roku 2022 jest symbolicznym ambasadorem piękna sztuki baletowej prezentowanej na najwyższym poziomie. Cechuje go dbałość o precyzję wykonania, piękno dekoracji i kostiumu, a także to co najważniejsze – dążenie do zadowolenia widzów, pożądających baletowych widowisk, które pozostają na długo w pamięci publiczności.

Królewski Balet Klasyczny/ European Royal Classic Ballet to pierwszy
i faktycznie jedyny komercyjny zespół baletowy w Polsce. Odwołując się do tradycji kompanii baletowej dworu Stanisława Augusta Poniatowskiego, powstał z intencją ukazywania najpiękniejszych dzieł repertuaru klasycznego tańca i docierania do widzów w najmniejszych zakątkach naszego kraju i świata. Formalnie utworzony w roku 2022 jest symbolicznym ambasadorem piękna sztuki baletowej prezentowanej na najwyższym poziomie. Cechuje go dbałość o precyzję wykonania, piękno dekoracji i kostiumu, a także to co najważniejsze – dążenie do zadowolenia widzów, pożądających baletowych widowisk, które pozostają na długo w pamięci publiczności.

Zespół Królewskiego Baletu Klasycznego to grupa trzydziestu pięciu doświadczonych solistów
i młodych artystów, absolwentów licznych szkół baletowych w Polsce
i na świecie. Międzynarodowy charakter kompanii wpływa zasadniczo na jakość i poziom wykonywanych spektakli. To najlepsi z najlepszych, którzy w ciągu jednego sezonu prezentują blisko dwieście spektakli w różnych zakątkach świata. Pełni zapału i artystycznej pasji dzielą się swoimi umiejętnościami podczas prezentacji Królewskiego Baletu Klasycznego. Nad jakością i wyrazem artystycznym produkcji czuwa tancerz
i choreograf Alessandro Bonavita. Dzięki owej pracy, zaangażowaniu
i twórczej motywacji widzowie mogą oglądać baletowe wersje klasycznych pereł w najlepszym wykonaniu.
Królewski Balet Klasyczny oczarowuje publiczność sprawdzonym i docenianym repertuarem odwołującym się do najlepszych i najwspanialszych tradycji baletowych. Dzięki zapałowi Marcina Rolczyńskiego program artystyczny kompanii stale się wzbogaca. Dziś obejmuje cztery tytuły: Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Giselle, Tango-show.


Królewski Balet Klasyczny oczarowuje publiczność sprawdzonym
i docenianym repertuarem odwołującym się do najlepszych
i najwspanialszych tradycji baletowych. Dzięki zapałowi Marcina Rolczyńskiego program artystyczny kompanii stale się wzbogaca. Dziś obejmuje cztery tytuły: Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Giselle, Tango-show.
Miejsca prezentacji Dziadka do orzechów, Jeziora łabędziego, Tango-show i Giselle obejmują praktycznie całą mapę Polski, a także różne zakątki Europy, Stanów Zjednoczonych Ameryki i Chin. W każdym z tych miejsc Królewski Balet Klasyczny spotyka się z aplauzem publiczności oraz radością widzów z możliwości spotkania z klasyczną formą tańca. Misją zespołu jest docieranie do różnych, nawet najmniejszych miast i miasteczek, aby przybliżać tradycję baletowej sztuki. Owe artystyczne spotkania cieszą się olbrzymią popularnością. Pełne widownie to zasługa przemyślanej
i klarownej inscenizacji, precyzji wykonania, zjawiskowej dekoracji
i olśniewających kostiumów. Owa jakość buduje rangę
i znaczenie Królewskiego Baletu Klasycznego.

Zespół Królewskiego Baletu Klasycznego to dziś ponad trzydzieści osób zarówno tancerzy jak i obsługa techniczna. Jego członkowie wywodzą się z różnych kręgów świata. Ów międzynarodowy charakter ukazuje różnorodność kompanii i odmienne doświadczenie zawodowe. Owa niejednolitość buduje rangę i klasę zespołu, który gotowy jest do najbardziej ambitnych wyzwań sztuki baletowej.

Dyrektor:
Marcin Rolczyński
Polski tancerz, menadżer kultury, twórca i założyciel pierwszego, komercyjnego zespołu baletowego w Polsce - Królewskiego Baletu Klasycznego. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. J. Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku.
Pierwsze kroki zawodowe stawiał na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a od 2004 roku związał swoją karierę taneczną z zespołem baletowym Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Kreował różnorodne role w repertuarze klasycznym i współczesnym, współpracując z choreografami: Emil Wesołowski, Henryk Konwiński, Waldemar Wołk-Karaczewski, Sławomir Woźniak, Karin Elver, Giovanni di Palma, Paul Boss i wielu innych. Od 2017 roku tworzył niezależne baletowe przedsięwzięcia artystyczne, których zwieńczeniem stało się powołanie Królewskiego Baletu Klasycznego. Zespół prezentuje swój repertuar w Europie, Azji oraz Ameryce Północnej wzbudzając zainteresowanie i zachwyt publiczności.

Dyrektor do spraw technicznych
i administracyjnych:
Taras Szczerbań
Pochodzi z Ukrainy, gdzie ukończył
w Charkowie dziecięcą szkołę choreograficzną oraz wydział choreografii miejscowego technikum kultury. W latach 1998-2001 tancerz
i solista Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu w Charkowie,
a także w tym czasie, współpracował z Narodowym Teatrem Opery i Baletu w Odessie. Od roku 2001 związany z zespołem baletowym Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu, w którym otrzymał awans na stanowisko solisty w roku 2007. W trakcie bogatej kariery odtwarzał kluczowe partie w repertuarze klasycznym
i współczesnym, między innymi w: Harnasie, Śpiąca królewna, Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Carmen-Suita, Don Kichot, Pan Twardowski, Romeo i Julia czy Sen nocy letniej. Współpracował z choreografami: Tomaszem Kajdańskim, Robertem Bondarą, Viktorem Davydiukiem oraz wieloma innymi. Występował podczas wielu przeglądów i festiwali w: Polsce, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Estonii
i Belgii. Po wielu latach wspaniałej kariery artystycznej został dyrektorem do spraw technicznych i administracyjnych Królewskiego Baletu Klasycznego, w którym dzieli się swoją zdobytą praktyką i doświadczeniem z kolejnymi pokoleniami tancerzy.


Dyrektor artystyczny:
Alessandro Bonavita
Włoski tancerz i choreograf, wychowanek licznych włoskich szkół baletowych w tym Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie. Edukację baletową ukończył pod okiem baletmistrzyni Sabriny Bosco. Zawodową karierę rozpoczął
z zespołem baletowym Serbskiego Teatru Narodowego w Nowym Sadzie, gdzie awansował do pozycji solisty. Wykonywał kluczowe i pierwszoplanowe role w repertuarze klasycznym. Współpracował z zespołami baletowymi w Bułgarii – państwowych oper w Ruse i Warnie. Zadebiutował w partii Księcia Zygfryda w Jeziorze łabędzim do muzyki Piotra Czajkowskiego podczas tournée w Wielkiej Brytanii z zespołem St. Petersburg Classic Ballet Theatre prowadzonym przez gruzińską artystkę Marinę Medvetskayą. Współpracował z licznymi zespołami niezależnymi: Moscow Statte Ballet pod kierunkiem Ludmily Titovej oraz Ukrainian Classical Ballet prowadzonym przez Ivana Zhuravlova. Twórca i dyrektor International Ballet Company Italia. W Królewskim Balecie Klasycznym odtwarza kluczowe role we wszystkich produkcjach, jest także ich choreografem i baletmistrzem zespołu.

Koordynator organizacyjny:
Kacper Helka
Polski tancerz, absolwent poznańskiej Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź. Następnie członek zespołu baletowego Opery Śląskiej w Bytomiu, w którym występował w spektaklach baletowych: Don Kichot, Makbet, Requiem, Sól ziemi czarnej, a także operach: Poławiacze pereł czy Romeo i Julia. Laureat wyróżnienia, organizowanego w tymże miejscu, przeglądu „Horyzonty” – Międzypokoleniowych Spotkań Baletowych. Związany
z Królewskim Baletem Klasycznym od początku jego istnienia.




