Slide

Twórcą Królewskiego Baletu Klasycznego jest Marcin Rolczyński. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. J. Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku, przez lata członek zespołu baletowego Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Jego zamiłowanie do klasycznej formy tańca połączone z nutą przedsiębiorcy
i impresaria baletowego skutkowało utworzeniem zespołu, którego marka rozpoznawalna jest nie tylko w Polsce, ale również w wielu zakątkach świata.

Królewski Balet Klasyczny/ European Royal Classic Ballet to pierwszy i faktycznie jedyny komercyjny zespół baletowy w Polsce. Odwołując się do tradycji kompanii baletowej dworu Stanisława Augusta Poniatowskiego, powstał z intencją ukazywania najpiękniejszych dzieł repertuaru klasycznego tańca i docierania do widzów w najmniejszych zakątkach naszego kraju i świata. Formalnie utworzony w roku 2022 jest symbolicznym ambasadorem piękna sztuki baletowej prezentowanej na najwyższym poziomie. Cechuje go dbałość o precyzję wykonania, piękno dekoracji i kostiumu, a także to co najważniejsze – dążenie do zadowolenia widzów, pożądających baletowych widowisk, które pozostają na długo w pamięci publiczności.

Królewski Balet Klasyczny/ European Royal Classic Ballet to pierwszy
i faktycznie jedyny komercyjny zespół baletowy w Polsce. Odwołując się do tradycji kompanii baletowej dworu Stanisława Augusta Poniatowskiego, powstał z intencją ukazywania najpiękniejszych dzieł repertuaru klasycznego tańca i docierania do widzów w najmniejszych zakątkach naszego kraju i świata. Formalnie utworzony w roku 2022 jest symbolicznym ambasadorem piękna sztuki baletowej prezentowanej na najwyższym poziomie. Cechuje go dbałość o precyzję wykonania, piękno dekoracji i kostiumu, a także to co najważniejsze – dążenie do zadowolenia widzów, pożądających baletowych widowisk, które pozostają na długo w pamięci publiczności.

Zespół Królewskiego Baletu Klasycznego to grupa trzydziestu pięciu doświadczonych solistów
i młodych artystów, absolwentów licznych szkół baletowych w Polsce
i na świecie. Międzynarodowy charakter kompanii wpływa zasadniczo na jakość i poziom wykonywanych spektakli. To najlepsi z najlepszych, którzy w ciągu jednego sezonu prezentują blisko dwieście spektakli w różnych zakątkach świata. Pełni zapału i artystycznej pasji dzielą się swoimi umiejętnościami podczas prezentacji Królewskiego Baletu Klasycznego. Nad jakością i wyrazem artystycznym produkcji czuwa tancerz
i choreograf Alessandro Bonavita. Dzięki owej pracy, zaangażowaniu
i twórczej motywacji widzowie mogą oglądać baletowe wersje klasycznych pereł w najlepszym wykonaniu.

Królewski Balet Klasyczny oczarowuje publiczność sprawdzonym i docenianym repertuarem odwołującym się do najlepszych i najwspanialszych tradycji baletowych. Dzięki zapałowi Marcina Rolczyńskiego program artystyczny kompanii stale się wzbogaca. Dziś obejmuje cztery tytuły: Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Giselle, Tango-show.

Królewski Balet Klasyczny oczarowuje publiczność sprawdzonym
i docenianym repertuarem odwołującym się do najlepszych
i najwspanialszych tradycji baletowych. Dzięki zapałowi Marcina Rolczyńskiego program artystyczny kompanii stale się wzbogaca. Dziś obejmuje cztery tytuły: Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Giselle, Tango-show.

Miejsca prezentacji Dziadka do orzechów, Jeziora łabędziego, Tango-show i Giselle obejmują praktycznie całą mapę Polski, a także różne zakątki Europy, Stanów Zjednoczonych Ameryki i Chin. W każdym z tych miejsc Królewski Balet Klasyczny spotyka się z aplauzem publiczności oraz radością widzów z możliwości spotkania z klasyczną formą tańca. Misją zespołu jest docieranie do różnych, nawet najmniejszych miast i miasteczek, aby przybliżać tradycję baletowej sztuki. Owe artystyczne spotkania cieszą się olbrzymią popularnością. Pełne widownie to zasługa przemyślanej
i klarownej inscenizacji, precyzji wykonania, zjawiskowej dekoracji
i olśniewających kostiumów. Owa jakość buduje rangę
i znaczenie Królewskiego Baletu Klasycznego.

Zespół Królewskiego Baletu Klasycznego to dziś ponad trzydzieści osób zarówno tancerzy jak i obsługa techniczna. Jego członkowie wywodzą się z różnych kręgów świata. Ów międzynarodowy charakter ukazuje różnorodność kompanii i odmienne doświadczenie zawodowe. Owa niejednolitość buduje rangę i klasę zespołu, który gotowy jest do najbardziej ambitnych wyzwań sztuki baletowej.

Dyrektor:
Marcin Rolczyński

Polski tancerz, menadżer kultury, twórca i założyciel pierwszego, komercyjnego zespołu baletowego w Polsce - Królewskiego Baletu Klasycznego. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. J. Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku.
Pierwsze kroki zawodowe stawiał na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a od 2004 roku związał swoją karierę taneczną z zespołem baletowym Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Kreował różnorodne role w repertuarze klasycznym i współczesnym, współpracując z choreografami: Emil Wesołowski, Henryk Konwiński, Waldemar Wołk-Karaczewski, Sławomir Woźniak, Karin Elver, Giovanni di Palma, Paul Boss i wielu innych. Od 2017 roku tworzył niezależne baletowe przedsięwzięcia artystyczne, których zwieńczeniem stało się powołanie Królewskiego Baletu Klasycznego. Zespół prezentuje swój repertuar w Europie, Azji oraz Ameryce Północnej wzbudzając zainteresowanie i zachwyt publiczności.

Dyrektor do spraw technicznych
i administracyjnych:
Taras Szczerbań

Pochodzi z Ukrainy, gdzie ukończył
w Charkowie dziecięcą szkołę choreograficzną oraz wydział choreografii miejscowego technikum kultury. W latach 1998-2001 tancerz
i solista Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu w Charkowie,
a także w tym czasie, współpracował z Narodowym Teatrem Opery i Baletu w Odessie. Od roku 2001 związany z zespołem baletowym Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu, w którym otrzymał awans na stanowisko solisty w roku 2007. W trakcie bogatej kariery odtwarzał kluczowe partie w repertuarze klasycznym
i współczesnym, między innymi w: Harnasie, Śpiąca królewna, Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Carmen-Suita, Don Kichot, Pan Twardowski, Romeo i Julia czy Sen nocy letniej. Współpracował z choreografami: Tomaszem Kajdańskim, Robertem Bondarą, Viktorem Davydiukiem oraz wieloma innymi. Występował podczas wielu przeglądów i festiwali w: Polsce, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Estonii
i Belgii. Po wielu latach wspaniałej kariery artystycznej został dyrektorem do spraw technicznych i administracyjnych Królewskiego Baletu Klasycznego, w którym dzieli się swoją zdobytą praktyką i doświadczeniem z kolejnymi pokoleniami tancerzy.

Dyrektor artystyczny:
Alessandro Bonavita

Włoski tancerz i choreograf, wychowanek licznych włoskich szkół baletowych w tym Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie. Edukację baletową ukończył pod okiem baletmistrzyni Sabriny Bosco. Zawodową karierę rozpoczął
z zespołem baletowym Serbskiego Teatru Narodowego w Nowym Sadzie, gdzie awansował do pozycji solisty. Wykonywał kluczowe i pierwszoplanowe role w repertuarze klasycznym. Współpracował z zespołami baletowymi w Bułgarii – państwowych oper w Ruse i Warnie. Zadebiutował w partii Księcia Zygfryda w Jeziorze łabędzim do muzyki Piotra Czajkowskiego podczas tournée w Wielkiej Brytanii z zespołem St. Petersburg Classic Ballet Theatre prowadzonym przez gruzińską artystkę Marinę Medvetskayą. Współpracował z licznymi zespołami niezależnymi: Moscow Statte Ballet pod kierunkiem Ludmily Titovej oraz Ukrainian Classical Ballet prowadzonym przez Ivana Zhuravlova. Twórca i dyrektor International Ballet Company Italia. W Królewskim Balecie Klasycznym odtwarza kluczowe role we wszystkich produkcjach, jest także ich choreografem i baletmistrzem zespołu.

Koordynator organizacyjny:
Kacper Helka

Polski tancerz, absolwent poznańskiej Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź. Następnie członek zespołu baletowego Opery Śląskiej w Bytomiu, w którym występował w spektaklach baletowych: Don Kichot, Makbet, Requiem, Sól ziemi czarnej, a także operach: Poławiacze pereł czy Romeo i Julia. Laureat wyróżnienia, organizowanego w tymże miejscu, przeglądu „Horyzonty” – Międzypokoleniowych Spotkań Baletowych. Związany
z Królewskim Baletem Klasycznym od początku jego istnienia.

Wiktor Krakowiak-Chu

Polski tancerz, Łodzianin, wychowanek tamtejszej Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella. Uczestnik licznych krajowych i międzynarodowych konkursów baletowych. Tancerz o międzynarodowej karierze solistycznej. Pierwsze kroki, jeszcze jako dziecko, stawiał na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi. Był z nim związany zawodowo w sezonach 2008-2023. W latach 2011-13 współpracował z zespołem baletowym Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu. W swoim repertuarze posiada najważniejsze partie w repertuarze klasycznym: Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Śpiąca królewna, Giselle, Królewna Śnieżka, a także neoklasycznym w układach uznanych choreografów: Spartakus Kirilla Simonova, Ziemia obiecana Graya Veredona, Stworzenie świata Uwe Scholza. Ma na swoim koncie role w broadwayowskim musicalu tanecznym Susan Stroman – Contact i legendarnym Święcie wiosny Marty Graham. Obecnie bierze udział w licznych międzynarodowych projektach…

Valerie Ferazzino

Włoska tancerka, wychowanka Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie. W 2015 roku ukończyła kijowską Ukraińską Akademię Baletu – Międzynarodowe Centrum Rozwoju Sztuki Choreograficznej, gdzie pobierała lekcje od pedagogów związanych z moskiewskim baletem Teatrem „Bolszoj” oraz Mołdawskim Narodowym Teatrem Opery i Baletu im. Maria Biesu w Kiszyniowie. Pierwsze doświadczenie sceniczne miała zaledwie w wieku czternastu lat na deskach Macedońskiej Opery i Baletu w Skopje oraz współpracując z Royal Czech Ballet. Zwyciężczyni pierwszego miejsca i złotego medalu Międzynarodowego Konkursu Baletowego „Taniec bez Granic” zorganizowanego przez Narodowy Teatr Opery i Baletu Ukrainy w Kijowie, a także amerykańskiego konkursu „World Dance Movement”. Po zakończeniu edukacji rozpoczęła aktywną pracę zawodową współpracując z: Andrey Batalov Classical Ballet Theatre w St. Petersburgu, Kiev Municipal Opera and Ballet…

Ilaria Frazzetto

Włoska tancerka specjalizująca się zarówno w technice klasycznej jak i współczesnej. W latach 2002-2008 uczęszczała na lekcje baletowe w szkole tańca Artelballett w sycylijskiej Pedarze. Następnie doskonaliła swoje umiejętności podczas licznych kursów i programów warsztatowych na terenie Włoch i Wielkiej Brytanii. W latach 2009-20 związana z baletem Teatr Massimo Bellini w Katanii. Z tym zespołem kreowała liczne partie w spektaklach: Kopciuszek, Dziadek do orzechów, Piotruś i wilk, Śpiąca królewna, La Boutique Fantasque, An American Tribute, Romeo i Julia, Don Kichot, Jezioro łabędzie. Brała udział w licznych przedstawieniach operowych i musicalowych na terenie Włoch. Od sezonu 2023/24 związana jako solistka z Królewskim Baletem Klasycznym, gdzie odtwarza wiodące role we wszystkich spektaklach repertuarowych.

Fernando Vicente Velasco Verni

Tancerz pochodzący z Meksyku. Tu zdobywał pierwsze edukacyjne szlify w Cleya Verni Dance Studio. W latach 2015-2018 uczęszczał do Joffrey Ballet School w Nowym Jorku, gdzie brał udział w licznych pokazach scenicznych, min.: Dziadku do orzechów, Giselle, Legendzie miłości, Don Kichote oraz Serenadzie w choreografii George Balanchine. W latach 2018-2021 związany, jako pierwszy tancerz, z Divadlo Mesta Usti nad Labem. Tu wykonywał pierwszoplanowe role w spektaklach baletowych: Romeo i Julia, Frida, Dziadek do orzechów, Jezioro łabędzie, Giselle, Królowa Śniegu, Carmen, Peer Gynt, Córka źle strzeżona czy Piotruś i wilk. Już jako nastolatek, podczas pokazów gościnnych renomowanych zespołów w rodzinnym Mexico City: The Royal Ballet, balet Teatro alla Scala w Mediolanie czy Eifman Ballet St. Petersburg, odtwarzał partie epizodyczne. Współpracował gościnnie…

Federico Casilli

Włoski tancerz, absolwent NDA Academy we włoskiej Bolonii oraz KS Dance LTD w Warrington w Wielkiej Brytanii. Laureat licznych nagród i stypendiów konkursów baletowych, między innymi: „Futurando” National Ballet Competition (2013) czy Mantova Nacional Ballet Competition (2015). Współpracował z wieloma zespołami: Vienna Festival Ballet, Les Ballets of France, balet Opery Krakowskiej, English National Ballet, Phoenix Ballet. W swoim repertuarze posiada wiele znaczących ról w repertuarze klasycznym i neoklasycznym: Dziadek do orzechów, Kopciuszek, Śpiąca królewna, Carmina Burana, Piotruś Pan, Królowa Śniegu. Kooperował z licznymi choreografami: Christopher Wheeldon, Nino Monteiro, Giorgio Madia, Emil Wesołowski, Michael Pink, Kate Simmons. W Królewskim Balecie Klasycznym odtwarza główne partie w bieżącym repertuarze.

Alessandro Bonavita

Alessandro Bonavita – Włoski tancerz i choreograf, wychowanek licznych włoskich szkół baletowych w tym Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie. Edukację baletową ukończył pod okiem baletmistrzyni Sabriny Bosco. Zawodową karierę rozpoczął z zespołem baletowym Serbskiego Teatru Narodowego w Nowym Sadzie, gdzie awansował do pozycji solisty. Wykonywał kluczowe i pierwszoplanowe role w repertuarze klasycznym. Współpracował z zespołami baletowymi w Bułgarii – państwowych oper w Ruse i Warnie. Zadebiutował w partii Księcia Zygfryda w Jeziorze łabędzim do muzyki Piotra Czajkowskiego podczas tournée w Wielkiej Brytanii z zespołem St. Petersburg Classic Ballet Theatre prowadzonym przez gruzińską artystkę Marinę Medvetskayą. Współpracował z licznymi zespołami niezależnymi: Moscow Statte Ballet pod kierunkiem Ludmily Titovej oraz Ukrainian Classical Ballet prowadzonym przez Ivana Zhuravlova. Twórca i dyrektor International…
Slide

Elene Bablidze
Anna Benuzzi
Giulia Chiaramonte
Ricardo Cusin
Ylena Finotti

Lorena Impelizzeri
Maria Kardasz
Nicolo Luggeri
Minnie Michlmayr

Nicole Mocellini
Ines Di Monte
Elizabeta Moramarco
Luana Panico
Maria Pasini

Ciro Salomone
Nadia Szczucińska

Mirosław Ogórek
Michał Szczerbowski